IMPLEMENTASI NILAI PANCASILA MELALUI BUDAYA SEKOLAH SEBAGAI IDENTITAS MANUSIA INDONESIA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Ratu Amalia Sari Ratu Universitas Jambi
  • Putri Sriwahyuni Universitas Jambi
  • Pooja Rekha Larasati Universitas Jambi
  • Rani Puspita Ayu Universitas Jambi
  • Rama Dhani Universitas Jambi

Keywords:

Pancasila, Culture, National Identity.

Abstract

This research aims to understand the application of Pancasila as Indonesia's national identity through school rituals. This research uses a qualitative descriptive research design combined with ethnographic research. Data sources for this research include school principals, teachers and students. Furthermore, secondary data from this research comes from school documents relating to school days. Data collection techniques used in this research include observation and interviews. This research focuses on research concepts related to data analysis, including data reduction, data processing, and data interpretation. The results of this research are a revision of Pancasila which is very important in the formation of Indonesian identity and must be carried out from the start. All students at Al-Falah Islamic Elementary School have appreciation and appreciation for the values of Pancasila and diversity, so that these values can continue to be applied in everyday life as the identity of the Indonesian nation.

References

Agustini, S. (2015). Building students character through culture school in. Jurnal Pendidikan Karakter, 5(2), 219–228.

Alfaqi, M. Z. (2016). Memahami Indonesia melalui prespektif nasionalisme, politik identitas, serta solidaritas. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 28(2).

Aprilia, A., & Nawawi, E. (2023). Penguatan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik Melalui Budaya Sekolah. Jurnal Pengabdian West Science, 2(01), 109-120.

Budijarto, A. (2018). Pengaruh perubahan sosial terhadap nilai-nilai yang terkandung dalam Pancasila. Jurnal Lemhannas RI, 6(2), 5–21.

Chan, F., Kurniawan, A. R., Melinda, L. G., Priantini, R., Zubaedah, Z., Suharti, S. R., & Khodijah, S. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Disiplin Pada Peserta Didik di SD Negeri 187/1 Teratai. PENDAS MAHAKAM: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(2), 137–145.

Mulyasa, H. E. (2022). Manajemen pendidikan karakter. Bumi Aksara

Novalina, M. (2018). Di Bawah Kepak Sayap Sang Garuda: Pemahaman, Sikap dan Tindakan Fundamental Keber-Agama-An Dalam Bingkai Pancasila. Martina publisher.

Nurgiansah, T. H., & Al Muchtar, S. (2018, November). Development of Student Awareness through Student Learning Model Jurisprudential in Citizenship Education. In Annual Civic Education Conference (ACEC 2018) (pp. 666-670). Atlantis Press.

Nurgiansah, T. H. (2020). Fenomena Prostitusi Online Di Kota Yogyakarta Dalam Persfektif Nilai Kemanusiaan Yang Adil Dan Beradab. Jurnal Kewarganegaraan, 17(1), 27.

Prayitno, & B. (2014). Pendidikan Karakter dalam pembangunan bangsa. Universitas Negeri Medan.

Siregar, C. (2014). Pancasila, keadilan sosial, dan persatuan Indonesia. Humaniora, 5(1), 107–112.

Shobirin, M. (2016). Konsep dan implementasi kurikulum 2013 di sekolah dasar. Yogyakarta: Deepublish.

Samani, M., & Hariyanto. (2011). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Savitri, A. S., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Kehidupan di Era Globalisasi. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 165-176.

Suyitno, I. (2012). Pengembangan pendidikan karakter dan budaya bangsa berwawasan kearifan lokal. Jurnal Pendidikan Karakter, 3(1).

Virgustina, N. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah Pada Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal KELUARGA Vol, 5(2).

Wiratmaja, I. N., Suacana, I. W. G., & Sudana, I. W. (2021). Penggalian nilai-nilai pancasila berbasis kearifan lokal bali dalam rangka penguatan wawasan kebangsaan. POLITICOS: Jurnal Politik Dan Pemerintahan, 1(1), 43–52

Wardani, K. (2014). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah di SD Negeri Taji Prambanan Klaten. Seminar Nasional” Konservasi Dan Peningkatan Kualitas Pendidikan Di Indonesia, 22.

Downloads

Published

2024-06-28

Issue

Section

Articles Jurnal Cerdas Proklamator