ISU E-BUDAYA DALAM EVALUASI PROGRAM PENDIDIKANPADA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Refny Widialistuti Universitas Negeri Padang
  • Ambiyar Ambiyar Universitas Negeri Padang
  • Ishak Aziz Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.37301/cerdas.v10i2.153

Keywords:

E-cultural, evaluation program of educational program

Abstract

This study aims to describe the issue of E-Culture contained in the Minister of Education and Culture Number 54 of 2016. E-Culture in question is the development of learning media that has cultural elements. The development has been carried out since 2015 and has yet to go through the evaluation stage. This study used literature studies obtained from the results of reviews in several journals. The results of the study are categorized to analyze the development of E-Culture in evaluating educational programs at elementary school. The results show that the E-cultural element needs to be developed to adapt the application of the 2013 curriculum in learning so that the assessment application in the grade increase exam can combine the material following the content in the learning process.

References

Abidin, A., & Hafsah, H. (2019). PENGGUNAAN MODEL EVALUASI RESPONSIVE STAKE PADA PROGRAM PEMBELAJARAN PPKn KELAS VII MTS LABUAN BAJO KABUPATEN MANGGARAI BARAT. CIVICUS?: Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 6(1), 14. https://doi.org/10.31764/civicus.v6i1.626

Arifin. (2017). Evaluasi Pemanfaatan Program E-Budaya Dalam Proses Pembelajaran Di Smp Negeri 2 Semarang. Sustainability (Switzerland), 53(9), 1689–1699. http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI

Arikunto. (2019). Evaluasi Program Pendidikan Islam. In Paramurobi: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Vol. 2, Issue 1, pp. 65–74). https://doi.org/10.32699/paramurobi.v2i1.817

Aulia, W., & Miboy, A. (2021). Our Three Solutions in Learning During Pandemic At Sdn 01 Benteng Pasar Bukittinggi City Tiga Solusi Dalam Pembelajaran Pada Masa Pandemi Di. Jurnal CERDAS Proklamator, 9(1), 28–37.

Fabiana Meijon Fadul. (2019). ??No Title No Title No Title. 3(2), 265–267.

Hendriana, E. C. (2018). Pengaruh Keterampilan Guru dalam Mengelola Kelas terhadap Hasil Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 3(2), 46. https://doi.org/10.26737/jpdi.v3i2.780

Idrus. (2019). EVALUASI DALAM PROSES PEMBELAJARAN Idrus L 1. Evaluasi Dalam Proses Pembelajaran, 2, 920–935.

Intan Sari, P., & Eka Purnama, B. (2015). Game Edukasi Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Dan Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Pada Sekolah Dasar Negeri Sooka I Punung Kabupaten Pacitan. Journal Speed-Sentra Penelitian Engineering Dan Edukasi, 7(1), 23–30.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Kurikulum 2013. Http://Kemdikbud.Go.Id/, 1969010819(November), 80361.

Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan. (2017). Panduan Penilaian oleh Pendidik dan Satuan Pendidikan Sekolah Menengah Pertama. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar Dan Menengah, 43–45. http://repositori.kemdikbud.go.id/18051/1/1. Panduan Penilaian SMP - Cetakan Keempat 2017.pdf

Khaironi, M. (2017). Jurnal Golden Age Universitas Hamzanwadi ( Pendidikan Karakter ……) Khaironi Jurnal Golden Age Universitas Hamzanwadi ( Pendidikan Karakter ……) Khaironi. Golden Age Universitas Hamzanwadi, 01(2), 82–89.

KKP. (2021). Laporan Kinerja Tahun 2021 Kementerian Kelautan dan Perikanan. 336.

Mardiah, M., & Syarifudin, S. (2019). Model-Model Evaluasi Pendidikan. MITRA ASH-SHIBYAN: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 2(1), 38–50. https://doi.org/10.46963/mash.v2i1.24

Martinopa, L., Alwi, N. A., Agasi, D., & Maulani, Y. (2022). Analisis Keterampilan Guru Dalam Mengelola Kelas Rendah Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Sdn 08 Kp. Jawa I Kota Pariaman. Jurnal Cerdas Proklamator, 10(1), 18–25. https://doi.org/10.37301/cerdas.v10i1.94

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Puspitaningdyah, D. O. (2018). Pengaruh Keterampilan Mengelola Kelas dan Keaktifan Belajar terhadap Hasil Belajar IPS SD. Joyful Learning Journal, 7(1), 39–47.

Sholichah. (2018). Jurnal Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam Vol . 07 / No . 1 , Teori-Teori Pendidikan … Teori-Teori Pendidikan …. Jurnal Pendidikan Islam, 07(1), 47–66. https://doi.org/10.30868/EI.V7

Sukmawati. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group (Issue Mei).

Yanti, L. R. (2020). Analisis Kesulitan Guru Dalam Menerapkan Pembelajaran Dengan Pendekatan Saintifik Di Sd Negeri 30 Pekanbaru. In Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar (Vol. 9, Issue 1). https://doi.org/10.33578/jpfkip.v9i1.7850

Downloads

Published

2022-12-30

Issue

Section

Articles Jurnal Cerdas Proklamator