KOMITMEN GURU DITINJAU DARI MOTIVASI BERPRESTASI DAN PEGAWASAN KEPALA SEKOLAH PADA SD NEGERI 04 NANGGALTARUSANKABUPATEN PESISIR SELATAN

Penulis

  • Ermaida Ermaida SD Negeri 04 Nanggalo Tarusan

DOI:

https://doi.org/10.37301/jcp.v8i1.54

Kata Kunci:

Teacher commitment and motivation, supervising the principal

Abstrak

Teachers who have seriousness in carrying out their duties will always be responsible, have a high level of care for their duties, tend to be disciplined, and have concern for the advancement of education and direct superiors are the characteristics of a teacher who has a commitment to competence. Teachers who are committed to providing a lot of time to carry out tasks related to learning such as: designing learning, managing learning and always thinking about ways to improve the active learning achievement of students. The oversight function will be carried out in accordance with the rules if the supervisor can formulate a comprehensive, sustainable, planned and systematic program. Supervisors must be able to carry out curriculum development, organize teaching and learning processes and broaden the experience of teachers and bring corrective actions

Referensi

Asnimar. (2004. KontribusiMotivasi Berprestasi dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Komitmen Guru SMP Negeri Pekan Baru. Tesis tidak diterbitkan. Padang: UNP.
Dadang Suhardan. (2010). Supervisi Profesional. Bandung: Alfabeta.
Depdiknas. (2003). Undang-undang RI Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional : Jakarta.
E. Mulyasa. (2005). Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta : Bumi Aksara.
Gauzali Saydam. (1996). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Djambatan.
Goleme, Daniel. (2001). Kecerdasan Emosional untuk mencapai Puncak Prestasi,. Jakarta: Gramedia Pustakan Utara.
Hamzah B. Uno. (2007). Model Pembelajaran: Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: PT Bumi Aksara
Husaini Usman. (2008). Manajemen. Jakarta: PT Bumi Aksara
J. Winardi. (2002). Motivasi dan Pemotivasian dalam manajemen. Jakarta: Grafindo Persada
Kartini Kartono. (1992). Pemimpin dan Kepemimpinan. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Miftah Thoha. (2009). Prilaku Organisasi Konsep Dasar dan Aplikasinya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
M. Manullang. (2006). Manajemen Personalial. Bandung: Sinar Harapan.
M. Ngalim Purwanto. (2006). Administrasi dan Supervisi Pendidikan.Bandung: Remaja Karya.
Muhlisin. (2006). Profesionalisme Kinerja Guru Menyongsong Masa Depan. Jakarta: PT Remaja Rosdakarya.
Nanang Fattah. (2008). Manajemen Stratejik: Peran Kepala Sekolah. Bandung: Cipta Pustaka Media Perintis.
Nawawi dan Martini. (1993). Kepemimpinan yang Efejktif. Yogyakarta: Gajahmada University.
Oteng Sutisna. (1983). Administrasi Pendidikan Dasar, Teoritis untuk Praktek Profesional. Bandung: Akasara.
Panji Anoraga. (1992). Psikologi Kerja. Jakarta: Rineka Cipta.
Piet A. Sahertian. (1994). Profil Pendidik Profesional. Yogyakarta: Ando Ofset.
.....................(2002). Supervisi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Poerwadarminta. (2007). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta Balai Pustaka.
Sondang P. Siagian. (1997). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.
Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
T. hani Handoko. (1996). Manajemen Personalia dan Sumber Daya Manusia. Jokjakarta: BPFE.
Winarno Surakhmad. 2004. Menuju otonomi Sekolah, Konsep, Program, Skenario. Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia.
Wisdar. (1989). Manajemen dan Kepemimpinan. Jakarta: Ghalia.

##submission.downloads##

Diterbitkan

2020-06-25

Terbitan

Bagian

Articles Jurnal Cerdas Proklamator